Міністерство oсвіти і науки, молоді та спорту України

Національна дитяча гаряча лінія

Інформація для учнів

 

 


 

Пам'ятка безпечної поведінки під час літніх канікул

 

1. Гуляти й гратися можна в місцях, які призначені для цього.

2. Небезпечними для ігор можуть бути сходи, підвали, горища, будівельні майданчики, ліфти.

3. Під час ігор у небезпечних місцях можна одержати травми й каліцтва різного ступеня тяжкості.

4. Під час ігор не варто демонструвати свою хоробрість одноліткам, стрибаючи з великої висоти, пірнаючи з крутих схилів на велику глибину, здираючись якнайвище на дерева.

5. Під час літнього відпочинку слід поводитися так, щоб не мати дорікань із боку дорослих.

6. Під час канікул слід, як і раніше, дотримуватися правил техніки пожежної безпеки.

7. Не можна брати в руки незнайомі предмети, кидати їх у вогонь, гратися ними. Найкраще повідомити про місце їхнього знаходження дорослим. 

8. Під час відпочинку на узбережжі слід обов'язково дотримуватися правил поведінки на воді й поблизу неї. 

 9. Одяг та взуття для відпочинку слід вибирати згідно із сезоном.

10. Після контакту зі свійськими тваринами слід добре вимити руки з милом.

 

Правила безпеки на воді.

 

Варто пам'ятати, що основними умовами безпеки є:

 •  правильний вибір і обладнання місць купання;

 •   суворе дотримання правил поведінки під час купання і катання на плавзасобах на воді

 

 ПІД ЧАС КУПАННЯ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

 •   залазити на попереджувальні знаки, буї, бакени;

 •   стрибати у воду з човнів, катерів, споруд, не призначених для цього;

 •   пірнати з містків, дамб, причалів, дерев, високих берегів;

 •  використовувати для плавання такі небезпечні засоби, як дошки, колоди, камери від автомобільних шин та інше знаряддя, не передбачене для плавання;

 •   плавати на плавзасобах у місцях, відведених для купання;

 •  вживати спиртні напої;

 •   забруднювати воду і берег, прати білизну й одяг у місцях, відведених для купання;

 •   підпливати близько до плавзасобів, які йдуть неподалік від місць купання;

 •  допускати у воді грубі ігри, які пов'язані з обмеженням руху рук і ніг у воді;

 •  подавати помилкові сигнали небезпеки, заходити глибше, ніж по пояс людям, які не вміють плавати.

 

НАДАННЯ НЕВІДКЛАДНОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПОСТРАЖДАЛИМ НА ВОДІ:

 •   покладіть постраждалого на спину, на тверду поверхню;

 •   однією рукою відкрийте йому рота, пальцями іншої руки, завернутими у салфетку або носову хустинку, видаліть з порожнини рота пісок, мул та інше;

 •   рукою, підкладеною під потилицю, максимально розігніть хребет в шийному відділі, за підборіддя висуньте вперед нижню щелепу, утримуючи її в такому положенні однією рукою, другою стисніть крила носу;

 •   наберіть повітря у свої легені, щільно охопіть відкритий рот пацієнта та зробіть пробне вдування повітря в його легені, водночас "краєм ока" контролюйте підіймання грудної клітки. Якщо щелепи постраждалого щільно стиснуті або є пошкодження щелепи, язика, губ, проведіть штучну вентиляцію не методом "рот в рот", а "рот в ніс", затискаючи при цьому не ніс, а рот. Кількість вдувань - 16-20 за хвилину;

 •   для зовнішнього масажу серця розташуйтесь збоку від хворого; основу долоні однієї кисті руки покладіть на передньо-нижню поверхню грудини, основу другої долоні в поперек першої, розігніть руки в ліктьових суглобах. Робіть ритмічні поштовхи всією масою тулуба, зміщуючи грудину в напрямку до хребта з частотою 80-100 рухів за хвилину;

 •   у випадку, коли рятувальник один, співвідношення кількості вдувань до натискувань на грудину 1:5, якщо рятувальників двоє - 2:15;

 •   через кожні 2 хвилини серцево-легеневу реанімацію необхідно на декілька секунд припинити для перевірки, чи не з'явився пульс на сонних артеріях. Масаж серця та штучну вентиляцію легень необхідно проводити до відновлення дихання, пульсу, звуження зіниць, покращення кольору шкіри.

 

Правила поведінки біля водоймищ

1. Не загоряй надто довго — перегрієшся і отримаєш сонячний удар.

2. Не купайся і не пірнай у воду після тривалого перебування на сонці, тобі може стати погано. Купатися краще вранці або ввечері, коли тепло, але не можна перегрітися.

3. Ніколи не пірнай у незнайомих місцях! Тут може виявитися неглибоко, а інколи на дні лежать гнилі колоди, гостре каміння, об яке можна поранитися, та густі водорості, у яких легко заплутатися.

4. Не грай у тих місцях, звідки легко впасти у воду.

5. Не влаштовуй у воді ігор, пов'язаних із захватами.

6. Не вирушай у плавання на самодільних плотах.

7. Не ходи купатися на водоймища без супроводу дорослих.

8. Не запливай на глибоке на надувних матрацах та кругах.

 

Дитячий травматизм

 

«Бережи свої очі!»

 1. Не торкайся очей брудними руками, рукавами одягу тощо. Якщо в око потрапила порошинка, його треба промити кип'яченою водою, а коли це неможливо — видалити її чистим носовичком.

2. Дотримуйся правил безпеки під час роботи у майстерні або виконуючи хатню роботу.

3. Не нахиляйся низько над каструлею з окропом або сковорідкою, на якій шкварчить масло.

4. Будь дуже обережним із пральним порошком, розчинами для миття посуду та іншими хімічними речовинами. Перед застосуванням зверни увагу, на їхню упаковку — на ній має бути написано, як поводитись, якщо така речовина потрапила в очі. 

5. Обережно поводься із гострими предметами під час гри! Розмахуючи палицею перед обличчям товариша, ти можеш випадково поранити йому око. 

6. Будь уважним під час прогулянок та забав. У лісі чи в саду око може поранити гостра гілка.

7. Якщо ти сильно пошкодив око, негайно звернися до лікаря!

 

Користування громадським транспортом

 

1.Посадка в громадський транспорт здійснюється лише з посадочної площадки, або узбіччя тротуару.

2. До транспорту слід підходити після повної його зупинки.

3. Посадка на громадський транспорт відбувається дисципліновано, в порядку черги.

4. Зайшовши в салон, необхідно  пройти вперед, не створюючи натовп біля дверей.

5. Забороняється висовуватись з вікон.

6. Не можна ходити по салону під час руху автотранспорту – це небезпечно.

7. Під час руху не можна відволікати водія розмовами і заважати водієві керувати транспортним засобом.

8. Не можна відчиняти двері, не дочекавшись зупинки.

9. Не можна перешкоджати зачиненню дверей.

10. На зупинках виходять у сторону тротуару чи узбіччя.

11. Заборонено їздити на підніжках транспорту або чіплятись за борти машин.

12. Дітей слід перевозити лише в сидячому положенні.

13. Малюків під час руху транспорту необхідно тримати на руках, або у спеціальних кріслах.

14. Проїзд дітей в кузові транспортного автомобіля дозволяється лише тоді, коли кузов обладнаний сидіннями, а заднє сидіння має спинку. У кузові  повинно знаходитись не менше двох дорослих. Висадка і посадка здійснюється через правий або задній борт.

15. На мотоциклах дітей перевозять у колясках, з надітим шоломом. Посадка і висадка здійснюється лише на праву сторону.

 

Безпека на дорогах

 

Пішоходи повинні ходити тротуарами або пішохідними доріжками, а за їх відсутності - велосипедними доріжками або в один ряд по узбіччю дороги, назустріч руху транспортних засобів. При цьому необхідно бути особливо обережним та не створювати перешкод іншим учасникам руху.

 На дорогах, які мають розділову смугу, а також на дорогах поза населеними пунктами, можна рухатися по зовнішньому краю проїжджої частини назустріч руху транспортних засобів

 Переходити проїжджу частину пішоходам дозволяється тільки підземними пішохідними переходами та в місцях, позначених спеціальною дорожньою розміткою або дорожніми знаками «Пішохідний перехід». Переходячи проїжджу частину, пішоходи не повинні затримуватися та зупинятися на ній. Не рекомендується дорогу перебігати, йти потрібно спокійним кроком.

 Відповідно Правил дорожнього руху пішохід має перевагу перед транспортними засобами при переході проїжджої частини визначеними пішохідними переходами, що не регулюються, а також тими переходами, що регулюються, за наявності відповідного сигналу світлофора або регулювальника.

 

Обережно! Діти на дорозі!

 

(рекомендації фахівців МНС України керівникам загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів з питань забезпечення безпеки дітей)

 У ХХІ столітті важко уявити своє повсякденне життя без автомобілів, які набагато полегшують наше буття, але тим самим несуть із собою величезну небезпеку для життя дорослих і особливо дітей. Кожен день вулицями свого міста ти та твої однолітки йдуть до школи чи на прогулянку.

 Одначе вулиця великого міста – не найліпше місце навіть для дорослої людини. Тим більше вона не пристосована для дитини. Щодня дорогою додому зі школи чи навпаки дитина наражається на ризик потрапити в екстремальну ситуацію. Найчастіше через неуважність або незнання Правил дорожнього руху діти гинуть на вулицях в дорожньо-транспортних пригодах, а травми ДТП – найтяжчі. Тому, щоб попередити дорожньо-транспортні пригоди, небезпеку для здоров’я, життя, треба знати ці Правила і застосовувати їх:

 -не вибігати на проїзну частину з тротуару, можна лише спокійно зійти, попередньо оцінивши ситуацію;

 -ходити лише тротуарами, дотримуючись правої сторони, а якщо вони відсутні — по узбіччю, обов'язково повернувшись обличчям до транспорту, що рухається, — тоді не тільки водій бачитиме пішохода, а й пішохід — водія;

 -не переходити дорогу на червоне світло незалежно від наявності на ній автомобілів;

 -переходити дорогу можна лише у дозволених місцях – «зебра», підземних та надземний переходи;

 -зібравшись переходити вулицю, спочатку подивитися ліворуч, а, дійшовши до середини, — праворуч;

 -пам'ятайте, що причиною ДТП може стати не тільки наїзд автомобіля або мотоцикла, але й велосипеда. Нерідко саме велосипедисти є джерелом напруженості на вулицях, у дворах;

 -чітко визначте для себе межі території для прогулянок, вулиці переходьте тільки в групі з іншими пішоходами;

 -у разі дорожньо-транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і повідомити про пригоду міліцію.

 На жаль, не всі добре знають ці Правила й іноді нехтують ними. А тому щорічно на наших дорогах гинуть сотні дітей і дорослих. Трапляються дорожньо-транспортні пригоди дуже часто у таких випадках, коли ніби-то нічого не загрожувало.

Порушник Правил дорожнього руху не тільки наражає на небезпеку себе, а й ставить під загрозу життя інших людей. 

 Близько 70% вуличних травм, як свідчить статистика, відбуваються зі школярами на шляху зі школи додому, бо дорогу після занять дітлахи вважають початком відпочинку. Щоб такий відпочинок не перетворювався на трагедію, мав певні межі, необхідно зустрічати та супроводжувати дитину, або суворо обмежувати час та маршрут додому: нікуди не звертати, не бавитись, не заходити.

 Підготовка до «професії пішохід» починається в дитячому садочку, продовжується в школі, а потім все життя кожного дня надає нові уроки. Тому надзвичайно важливо, щоб отримані дітьми знання правил безпечної поведінки на дорозі закріпили ще й батьки. Водночас закликаємо вихователів ще раз повторити з дітьми правила безпечної поведінки на вулицях та дорогах. Особливо це стосується учнів молодших класів. Розробіть на уроках безпечний маршрут руху дитини додому зі школи. Наголосіть дітям про необхідність неухильного дотримання правил дорожнього руху, обов'язково перевірте засвоєні знання. I запам'ятайте, що найкращим взірцем поведінки на вулицях та автошляхах для дитини є безпосередньо приклад батьків.

 Лише спільними зусиллями можна вирішити таку гостру проблему сьогодення, як дитячий дорожньо-транспортний травматизм.

 

Правила пожежної безпеки під час відпочинку на природі, в лісі.

 Теплі весняні та літні  дні сприяють відпочинку на природі.  Більшість громадян виїздить  за місто: на дачу, до води, у ліс. На жаль, на відпочинку люди забувають про правила поведінки в лісі, спричиняючи пожежі.

 Перебуваючи в лісовій та парковій зоні на відпочинку, не забувайте дотримуватися вимог пожежної безпеки:

 Виберіть місце для вогнища й обладнайте його.

 Ніколи не залишайте вогнище без догляду.

 Також небезпечною може бути просякнута мастилом, бензином, гасом чи іншою пально-мастильною речовиною ганчірка.

 Пожежу може спричинити навіть заправка паливного баку машини при працюючому двигуні.

 Залишена на сонячній галявині пляшка чи уламок скла, фокусуючи сонячне проміння, здатні спрацювати як запалювальні лінзи. Це досить часто призводить до самозагоряння лісових масивів.

Спалювання сухої трави та пожежі, спричинені безконтрольністю цього процесу, набувають  дедалі загрозливіших масштабів. Під час горіння разом із травою, сухостоєм та опалим листям пошкоджується й верхній гумусний шар, який відповідає за родючість землі. Отже, користі від спалювання немає жодної, а от шкоди – більш ніж достатньо.

 

Правила протипожежної безпеки

 1. Не грайся із сірниками та запальничками.

 2. Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду.

 3. Не залишай іграшки, книжки, одяг біля увімкнених обігрівачів, не суши речі над газовою плитою.

 4. Не пали багать у сараях, підвалах, на горищах,

 5. Не вмикай багато електроприладів одночасно, електромережа може згоріти.

 6. Обов'язково вимикай електроприлади, коли ідеш із дому. Але не тягни за дріт руками, обережно вийми штепсель із розетки.

 7. На дачі або у селі не відкривай грубку — від маленької вуглинки, що випаде з неї, може статися пожежа.

 Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома

 1. Якщо вогонь невеликий, накинь на нього товсту ковдру або залий водою.

 2. Якщо горить шнур електроприладу, перш ніж залити полум'я водою, вийми штепсель електроприладу з розетки. Гасити увімкнені електроприлади водою не можна!

 3. Якщо тобі не вдалося самостійно загасити вогонь, вибігай з квартири і клич на допомогу або дзвони за номером 1- 01.

 4. Зателефонувавши до пожежної частини, чітко називай свої прізвище та адресу і повідом, що горить.

 5. Не намагайся врятуватися від пожежі у шафі, кладовці або іншому тісному місці — можеш учадіти там від газів, що виділяються під час горіння.

 6. Не можна відкривати вікно, доки вогонь у кімнаті не згас — свіже повітря підживить його і полум'я спалахне з новою силою.

 7. Доки чекаєш на пожежників, не панікуй, шукай вихід із кімнати, але не намагайся вистрибнути у вікно.

 8. Довірся пожежним, виконуй усе, що вони накажуть тобі.

 9. Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку, який горить, повідом про це дорослих або пожежних.

 

 Що робити, якщо пахне газом

 1. Якщо хтось із дорослих удома, негайно скажи їм про це.

 2. Відкрий усі вікна та кватирки, провітри помешкання.

 3. Перевір, чи перекриті на плиті конфорки горілок.

 4. Якщо ти вдома один, негайно телефонуй до служби газу за номером 1-04.

 5. Ні в якому разі не вмикай світло у загазованому та сусідніх приміщеннях і не запалюй вогонь.

 

Правила електробезпеки

 У часи технічного прогресу, нових наукових технологій зросла  кількість небезпек, що чатують на малечу. Поява великої кількості електричного обладнання викликає чималий інтерес у підростаючого покоління.

Для запобігання ураження електричним струмом та попередження нещасних випадків звертаємося до батьків з проханням:

 Не залишайте дітей без нагляду;

 Інформуйте їх про правила поводження з електричними приладами та правила поведінки поблизу енергообладнання;

 Постійно нагадуйте дітям, як себе поводити в критичній ситуації, коли в біду потрапляють вони або хтось з їхніх друзів.

Перш ніж увімкнути побутовий прилад у штепсельну розетку, необхідно оглянути, чи не пошкоджена вилка та перевірити неушкодженість ізоляції електричного проводу;

 для того, щоб вимкнути побутовий прилад зі штепсельної розетки, потрібно триматись за вилку, а не за шнур;

 не вставляти у штепсельну розетку цвяхи, шпильки та інші предмети;

 не ремонтувати пошкоджені вимикачі, лампові патрони, штепсельні розетки, які знаходяться під напругою;

 не проводити заміну перегорілих або пошкоджених електричних лампочок, які ввімкнуті в освітлювальну мережу;

 не вбивати цвяхи в стіни у місцях можливого знаходження електропроводки;

 не підніматись по опорах ліній електропередач до електропроводів та на дахи споруд, над якими проходять електричні проводи;

 не проводити ігри поблизу ліній електропередач;

 у разі виявлення обірваного проводу лінії електропередач, ні в якому разі не наближатись до нього і негайно повідомити про це дорослих;

 не влізати на територію загороджених трансформаторних підстанцій та в їх приміщення.

 

 

 

ПАМ’ЯТКА

по запобіжним заходам із зниження ризику інфікування новою

коронавірусною інфекцією та дотримання особистої і громадської гігієни

 

 

                     

                    

Обов’язки дітей

 

 

1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до всіх так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

 

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.

 

3. Бути толерантним до людей. Поважати їх і допомагати їм.

 

4. Дотримуватись режиму харчування. Поважати працю кухарів.

 

5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

 

6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

 

7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.

 

8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.

 

9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати поради лікарів у разі потреби.

 

10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.

 

11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

 

12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.

 

 

 

Як поводитися під час складання іспиту на ДПА та ЗНО

 

 

·         Будь уважний! На початку тестування тобі повідомлять необхідну інформацію (як заповнювати бланк, якими буквами писати, як кодувати номер школи і т.п.). Від того, наскільки ти уважно запам'ятаєш всі ці правила, залежить правильність твоїх відповідей!

 

·         Дотримуйся правил поведінки на іспиті! Чи не вигукувати з місця, якщо ти хочеш поставити запитання організатору проведення ЗНО в аудиторії, підніми руку. Твої питання не повинні стосуватися змісту завдань, тобі дадуть відповідь тільки на питання, пов'язані з правилами заповнення реєстраційного бланка, або у випадку виникнення труднощів з тестопакетом (помилки, ненадруковані літери, відсутність тексту в бланку і т.п.).

 

Отже, позаду період підготовки. Не пошкодуй 2-3 хвилини на те, щоб привести себе в стан рівноваги. Згадай про ритмічне дихання, аутогенного тренування. Подихай, заспокойся. От і добре!

 

·         Зосередься! Після заповнення бланка реєстрації, коли ти прояснив всі незрозумілі для себе моменти, постарайся зосередитися і забути про оточуючих. Для тебе повинні існувати лише текст завдань і годинник, що регламентують час виконання тесту. Поспішай не поспішаючи!

 

·         Не бійся! Жорсткі рамки часу не повинні впливати на якість твоїх відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитай питання двічі і переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.

 

·         Почни з легкого! Почни відповідати на ті питання, в знанні яких ти не сумніваєшся, не зупиняючись на тих, які можуть викликати довгі роздуми. Тоді ти заспокоїшся, голова почне працювати ясніше і чітко, що ж саме в робочий ритм. Ти як би звільнишся від нервозності, і вся твоя енергія потім буде спрямована на більш важкі питання.

 

·         Пропускай! Треба навчитися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам'ятай: у тексті завжди знайдуться такі питання, з якими ти обов'язково впораєшся. Просто нерозумно недобрати балів тільки тому, що ти не дійшов до "своїх" завдань, а застрягли на тих, які викликають у тебе труднощі.

 

·         Читай завдання до кінця! Поспіх не повинен призводити до того, що ти намагаєшся зрозуміти умови завдання "за першими словами" і добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших питаннях.

 

·         Думай тільки про поточне завдання! Коли ти бачиш нове завдання, забудь все, що було в попередньому. Як правило, завдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже, вирішену вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно вирішити інше завдання. Ця порада дасть тобі і інший безцінний психологічний ефект - забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося тобі не по зубах). Думай тільки про те, що кожне нове завдання - це шанс набрати бали.

 

·         Виключай! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє в підсумку сконцентрувати увагу всього на одному - двох варіантах, а не на всіх п'яти - семи (що набагато складніше).

 

·         Заплануй два кола! Розрахуй час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтися по всіх легких (доступним для тебе) завданнях (перше коло), тоді ти встигнеш набрати максимум балів на тих завданнях, у відповідях на які ти впевнений, а потім спокійно повернутися і подумати над важкими, які тобі спочатку довелося пропустити (друге коло).

 

·         Відгадуй! Якщо ти не впевнений у виборі відповіді, але інтуїтивно можеш віддати перевагу якійсь відповіді іншим, то інтуїції варто довіряти! При цьому вибирай такий варіант, який, на твій погляд, має велику ймовірність.

 

·         Перевіряй! Обов'язково залиш час для перевірки своєї роботи, хоча б для того, щоб встигнути пробігти очима відповіді та помітити явні помилки.

 

·         Не засмучуйся! Прагни виконати всі завдання, але пам'ятай, що на практиці це не завжди реально. Враховуй, що кількість вирішених тобою завдань цілком може виявитися достатнім для гарної оцінки.

 

Успіху тобі!

 

 

 

Кримінальна відповідальність неповнолітніх

 

Щоб не потерпіти від злочину та уникнути інших неприємностей:

 

 

1. Не гуляй сам і не шукай собі пригод у небезпечних місцях (на пустирях, будівельних майданчиках, у лісосмугах тощо).

 

2. Пам’ятай, що надмірна цікавість не веде до добра: не чіпай знайдені предмети, не втручайся у справи інших, особливо у сварки та бійки, почувши постріли, тікай в інший бік.

 

3. Не ходи вулицями у пізній час без дорослих, намагайся виглядати чистим і охайним, аби не справляти враження бездоглядного.

 

4. Будь обережним, коли заходиш до під’їзду. Якщо там темно, дочекайся сусідів.

 

5. Ніколи не відчиняй двері квартири стороннім людям.

 

6. Не спілкуйся з підозрілими особами, відмовляйся від їхніх доручень щось кудись віднести чи передати на словах.

 

7. Не дозволяй незнайомцям заманити себе у пастку – не вір обіцянкам, відмовляйся від подарунків або запрошень «у гості».

 

8. Не вживай речовин сумнівного походження, що можуть викликати отруєння чи втрату самоконтролю. Май на увазі, що правопорушення, скоєне у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння, обтяжує провину.

 

9. Не будь надто самовпевненим, у сумнівній ситуації звернися за допомогою до будь-якого з дорослих (зроби вигляд, ніби вони – твої знайомі).

 

10. Уникай місць, де збирається збуджений натовп та можливі порушення громадського порядку.

 

11. Під час проведення масових заходів не привертай до себе уваги зухвалою поведінкою, гучними вигуками, незвичайним одягом.

 

12. Не наближайся до п’яних, а також тих людей, які поводяться дивно й можуть бути здатними на непередбачені дії.

 

13. Не носи з собою предмети (ніж, кийок, патрони тощо), наявність яких може викликати підозру або бути поставлена у вину; а ось учнівський квиток, паспорт чи інше посвідчення особи тобі не завадять.

 

14. Не вдавай із себе героя, будучи в небезпеці, тікай у людне чи освітлене місце.

 

 


 

Якщо ж усі запобіжні заходи не допомогли і тебе затримують:

 

1. Не тікай, не чини опір: краще потрапити до міліції, ніж під колеса автомобіля чи до лікарні.

 

2. Будь чемним з працівниками міліції, не намагайся залякати їх своїми «впливовими» батьками.

 

3. При можливості проси друзів як найшвидше повідомити про твоє затримання власних батьків. Не роби дурниць, не потрапляй у міліцію «за компанію».

 

4. Не бреши працівникам міліції: якщо не хочеш казати правду – мовчи та плач; але й не дозволяй себе залякати: не давай свідчень проти себе, не бери на себе зайвого – кожен має відповідати за свої вчинки сам.

 

5. Знай, що права та інтереси неповнолітніх захищає Закон; якщо тебе затримано, вимагай від працівників міліції пояснення причин твого затримання та роз’яснення власних прав.

 

6. У якій би ролі ти не потрапив до міліції (потерпілого, свідка чи правопорушника), твої права відстоюватимуть законні представники, насамперед, це батьки чи особи, котрі їх заміняють, а, при потребі, й фахівці (адвокат, педагог, лікар).

 

 


 

Незнання закону не звільняє від відповідальності, отже знай:

 

1. Якщо ти малолітній правопорушник, то тобі і твоїм батькам доведеться нести передбачену Законом відповідальність.

 

2. До 11 років дитина не має права бути засудженою, але за її вчинки відповідають батьки або особи, котрі їх заміняють: вони можуть бути оштрафовані або змушені відшкодувати заподіяні дитиною збитки.

 

3. Бездоглядну дитину віком до 15 років після встановлення її особи та всіх обставин, що призвели до її бездоглядності, відповідні органи передають на виховання спеціально призначеним опікунам або до відповідних виховних закладів.

 

4. Неповнолітні віком від 11 до 18 років можуть бути притягнуті до відповідальності за належну поведінку (систематичне ухилення від навчання та праці, бродяжництво, жебратство, дрібні злочини тощо) й направлені за вироком суду чи за рішенням уповноважених служб у справах неповнолітніх на перевиховання до спеціальної школи.

 

5. Закон установлює кримінальну відповідальність за протиправні дії з 16 років.

 

6. Неповнолітні, яким на момент вчинення тяжкого злочину виповнилося 14 років, можуть бути за вироком суду позбавлені волі строком до 10 років, з відбуванням покарання у виховно-трудовій колонії.

 

 


 

Пам’ятай:

 

1. Працівники міліції мають право затримати підозрілого неповнолітнього тільки на три години для з’ясування його особи. Відлік часу починається з моменту складання протоколу про затримання.

 

2. При складанні протоколу краще бути ввічливим і чемним, давати тільки загальну інформацію про себе (прізвище, ім’я, вік та адресу).

 

3. Якщо ти приховуватимеш ці відомості, і твої батьки через це не будуть знайдені, тебе можуть помістити на 30 діб до дитячого приймальника-розподільника для встановлення твоєї особи.

 

4. Про затримання мають бути негайно повідомленні батьки або особи, які їх заміняють.

 

5. Важливо, щоб протокол затримання був оформлений правильно, тому прочитай його уважно і зверни увагу на зазначені в ньому дату і час затримання, бажано запам’ятати зміст протоколу, а також прізвища та посади працівників міліції, дії яких, можливо, доведеться оскаржити.

 

6. Тобі зобов’язані надати медичну допомогу при пораненні, хронічній хворобі (наприклад діабеті), дозволити скористатися туалетом, ти маєш право зателефонувати батькам.

 

7. Тебе не мають права тримати у камері попереднього затримання разом із дорослими.

 

8. Щире розкаяння може полегшити твою долю: краще, щоб тебе вважали наляканою дитиною, ніж досвідченим і самовпевненим злодієм.

 

9. Триваліше затримання (арешт) можливе тільки з санкції прокурора у випадках, передбачених законом: коли неповнолітній був затриманий на місці злочину, впізнаний як злочинець свідками, на його одязі виявлені сліди злочину (наприклад, плями крові) або в нього виявлено знаряддя злочину (зброя тощо).

 

10. Міліція не має права допитувати тебе інакше, ніж у присутності твоїх законних представників – батьків, адвоката, педагога, лікаря; адвокат має бути допущений до участі у твоїй справі не пізніше 24 годин після затримання; через 72 години тобі має бути пред’явлено звинувачення або тебе повинні звільнити, передати на поруки чи на підписку про невиїзд.

 

 

 

 

Це треба знати

Заповіді учня
uchni1jpg
1. Я – людина, я мушу дбати, щоб цвіла земля.
2. Сторінки роду свого знати і свято їх оберігати.
3. Моя рідна школа – святиня моя.
4. Людей буду я любити, добро і ласку їм чинити.
5. Я буду гідним нащадком роду свого і матері Землі.

Ти – дитина землі, що зветься Україна. Україна єдина в нас, як мати.

Україна – це:

* твоя рідна мова, якої навчили тебе мама і тато;
* твоє рідне село;
* шкільні друзі і твоя вчителька;
* пісні, жартівливі і тужливі;
* казки, які розповідає бабуся;
* тихі води і ясні зорі;
* чисте небо і лани золотої пшениці.


Поради школярам

Щастя

SchastyaЯкось ішли шляхом три підлітки, а за ними – хлопченя дошкільного віку.

Йшли-йшли і раптом бачать – яма. А в тій ямі дивна кругла істота сидить.
– Ти хто? – питають її.
– Я ваше Щастя. Чого ви найбільше бажаєте?
Один хлопець каже:
– Хочу бути в школі відмінником.
– Хай буде по-твоєму, – відповідає Щастя й подає щоденник з відмінними оцінками.
Другий каже:
– Хочу багато грошей мати.
– І це можливо, – відповідає Щастя й подає повний гаманець.
– А я сильним хочу бути! – каже третій.
– Теж допоможу, – відповідає Щастя й подає йому гантелі.
– А тобі що, малюче? – питає найменшого. – Зроблю все, чого побажаєш.
– Ти… якщо й далі будеш сидіти в ямі, то застудишся? Давай руку, я тебе витягну!
Розсміялося Щастя, вибралося з ями й слідом за хлопченям покотилось.

 

Козацькі заповіді милосердя:
– всебічна допомога сиротам, вдовам, турботливе ставлення до безпомічних, постійна їх матеріальна і моральна підтримка;
– готовність допомагати найменшим, найбеззахиснішим – дітям, створювати умови для їхньої радості, переживати їхні страждання, замінювати їм у разі необхідності батька і матір, сестру і брата;
– надання допомоги хворим і пораненим, потерпілим від злих людей, стихійних сил природи та ін.;
– здатність до співчуття, жалю до людей, які потрапили в біду;
– готовність допомагати будь-якій людині, щиро розділити з нею горе, страждання, журбу і тугу.

 

Кодекс лицарської честі:

– любов до батьків, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, ставленні до Батьківщини;
– готовність захищати слабших, турбуватися про молодших, зокрема дітей;
– підкреслено шанобливе ставлення до дівчини, жінки, бабусі;
– непохитна вірність принципам народної моралі, духовності;
– відстоювання свободи і незалежності особистості, народу, держави;
– прагнення робити пожертвування на будівництво храмів, шкіл, пам’яток історії та культури;
– здатність цілеспрямовано і систематично розвивати фізичні і духовні сили, волю, можливість свого організму;
– уміння скрізь і всюди поступати благородно, виявити лицарські чесноти;
– турбота про розвиток національних традицій, звичаїв, обрядів, бережливе
ставлення до рідної природи, землі, примножувати її багатства.
(З козацької педагогіки).

 

Як привітатися
b1deb086e3b14e10119ce34ae2c3621c
За звичай в Україні вітаються так: Добрий день! Доброго здоров’я! Доброго ранку! Добрий вечір!

Прощаючись: До побачення! Будьте здорові! На добраніч!

Першим вітається молодший зі старшим, мужчина з жінкою. При цьому схиляють голову, знімають головний убір. А в решті, випадках першим вітається той, хто вихованіший і гість. Вітання з ровесниками, крім зазначених вище: “Здоров!”, “Привіт”, “Як ся маєш?”, “Бувай здоров!”. Подають руку старший молодшому, жінка мужчині, а не навпаки.

Якщо знайомишся з кимось сам, скажи: “Дозвольте познайомитись: Олег”. Якщо хтось представився тобі, ти повинен відповісти: “Дуже приємно” і назвати себе. Можна знайомитися й через посередника: “Дозвольте познайомити вас з моїм приятелем Іваном, Іван – Олег”.

 

Десять Не можна
(За В.Сухомлинським)
250x394_85_20120830104133_347_Sukhomlinskijj
 
1. Не можна ледарювати, коли всі працюють.
2. У світі є три речі, з яких ніколи не можна сміятися, – патріотизм, справжня любов до жінки і старість.
3. Не можна заходити в суперечку зі старшими.
4. Від своїх батьків ти не маєш права вимагати нічого.
5. Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
6. Не можна робити те, що осуджують старші.
7. Не можна залишати старшу рідну тобі людину одинокою, особливо матір, якщо в неї немає нікого, крім тебе.
8. Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради старших, не попрощавшись з ними.
9. Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
10. Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше, жінка.

 

Дев’ять Негідних речей
(За В.Сухомлинським)

1. Негідно добувати своє благополуччя, радощі, втіхи, спокій за рахунок горя, хвилювань, невлаштованості інших.

2. Негідно залишати товариша в біді, небезпеці, проходити байдуже повз чуже горе, страждання.

3. Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину.

4. Негідно бути боязливим, розслабленим, хникати.

5. Негідно давати волю потребам і пристрастям, що ніби вийшли з-під контролю людського духу.

6. Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, благородство і мужність, а мовчання – легкодухість і підлість.

7. Негідно справжньої людини, не тільки обманювати, лицемірити, плазувати, сліпо підкорятись комусь, але й не мати власної думки, втратити своє обличчя.

8. Негідно легковажно кидатися словами, давати нездійснимі обіцянки. Негідна надмірна жалісність до самого себе, як і безжальне ставлення, байдужість до іншої людини.

9. Негідно бути спокійним і байдужим, коли поруч з тобою важко іншій людині.

10.Негідні пияцтво і ненажерливість.

 

 


1
2
3
4