Музично-дидактичні ігри

 

 

                                   МОЛОДШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК

 

Гра «Сонечко і дощик»

Мета: виявляти вміння дітей сприймати та розрізняти різний характер музики (весела, сумна).

Обладнання: картинки із зображенням сонечка – «весела» музика і хмаринки – «сумна» музика.

Музичний репертуар: «Сонечко», муз. М. Раухверга; «Прогулянка і дощик», муз. А . Філіпенка .

Методика проведення гри. Дітям роздають по дві картинки із зображенням «сумної» хмаринки та «веселого» сонечка. Діти слухають музичний твір, визнають характер музики (веселий або сумний), піднімають картинку, що відповідає характеру музики.

 

Гра «Лялька танцює і відпочиває».

Мета: виявити вміння дітей розрізняти музику за темпом (швидка чи повільна), динамікою (голосна чи тиха).

Обладнання: лялька – іграшка.

Музичний матеріал: «Колискова», муз. Я.Степового; «Гопак», муз. Я. Степового.

Методика проведення гри. Дітям роздають іграшки–ляльки. Лунає музика. Якщо вона тиха, повільна, спокійна, лагідна – діти колишуть ляльку, а якщо швидка, гучна, весела бадьора – діти танцюють із нею.

 

Гра «Хто у гості прийшов ?»

Мета: виявити вміння дітей співати природнім голосом доступні за змістом пісні різного характеру в діапазоні «ре – ля», чітко вимовляти слова.

Обладнання: іграшки «котик» та «півник».

Музичний репертуар: українська народна пісня «Котику сіренький», пісня «Півник», муз. В . Вітліна, сл. А. Пасової.

Методика проведення гри. Педагог запрошує дітей подивитися, хто до них у гості прийшов. Коли вітаються з котиком – звучить мелодія пісеньки «Котику сіренький», коли з півником – мелодія пісні « Півник». Педагог розповідає дітям, що тваринки прийшли послухати про себе пісеньки. До кого доторкнеться тваринка, треба заспівати пісеньку про цю тваринку.

 

Гра «Впізнай та заспівай пісеньку»

Мета: перевірити вміння дітей упізнавати знайомі пісеньки та передавати у співах мелодію.

Методика проведення гри.

1 етап. Педагог пропонує дитині прослухати по черзі декілька знайомих мелодій пісень. Дитині необхідно згадати назву музичного твору або якусь фразу із пісні.

2 етап. Педагог пропонує дитині проспівати знайому пісню за музичними фразами, виявляючи особливості вокальних навичок. Співати без напруження, протяжно не поспішаючи, виразно вимовляючи слова.

 

Гра «Веселий концерт»

Мета: визначити навички дітей співати в ансамблі, не відстаючи й не випереджаючи один одного.

Методика проведення гри. Педагог поділяє дітей на невеликі групи та пропонує провести концерт. Кожна група дітей виконує знайому пісню з музичним супроводом.

 

Вправа « Дятел»

(сл. А .Фаткіна , муз. Н. Леві)

Мета: визначити навички дітей розрізняти та відтворювати ритм музичної мелодії.

Методика проведення вправи. Педагог співає пісню «Дятел», діти уважно слухають. Потім ще раз проспівує, як «стукав «дятел», а діти індивідуально за ним повторюють оплесками чи постукуванням, передаючи ритмічний рисунок мелодії.

Можна ускладнювати завдання, педагог пропонує відтворити за зразком та іншою мелодією інші найпростіші ритми оплесками чи постукуванням, ніби дятел.

 

Гра «Бігаємо – крокуємо – стрибаємо»

Мета: виявити вміння дітей рухатись відповідно до контрастних змін у музичному супроводі, ритмічно марширувати (спокійно, весело, бадьоро), бігати (весело, легко, дрібно), підстрибувати (як м’ячик).

Методика проведення гри. Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та відповідно до її характеру виконувати рухи. Під музичний фрагмент маршу дітям треба енергійно крокувати у вільному напрямку, не штовхаючи один одного. Під веселу музику – легко і дрібно бігати на носочках, під веселий, грайливий музичний фрагмент – підстрибувати як м’ячик.

Завдання повторюють декілька разів.

 

Гра « Рухатись – відпочивати»

Мета: виявити вміння дітей рухатись відповідно до контрастних змін у музичному супроводі (марширувати, біг, підстрибування).

Методика проведення гри. Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та відповідно до її характеру виконувати рухи. Звучить музичний фрагмент маршу – діти енергійно крокують, на спокійну музику – діти присідають навпочіпки й підкладають долоні під щічку, відпочивають. Коли звучить весела, легка музика – діти весело, легко біжать на носочках один за одним, знову звучить спокійна музика – діти відпочивають. Потім лунає грайлива музика – діти підстрибують на місці. Гру повторюють декілька разів.

 

Гра «Пташки літають»

(муз. Г. Фріда)

Мета: виявити вміння дітей відчувати початок та кінець музики, відображати це в рухах; бігати невеличкими групами в різних напрямках та вказаному напрямку під легку, жваву музику.

Обладнання: два обручі – «хатинки», емблеми або шапочки пташок.

Методика проведення гри. Діти – «пташки» розміщуються у двох «хатинках». Педагог нагадує дітям про те, що пташки літають легко, нечутно, тому треба бігати навшпиньках, легко піднімаючи та опускаючи руки – «пташки змахують крилами». Як тільки залунала музика, діти вибігають зі своєї хатинки та вільно рухаються по залі. Коли музика перестає звучати діти присідають. Знову лунає музика – діти вільно рухаються по залу. Музика закінчується – діти біжать до своїх «хатинок».

 

Гра з кольоровими хусточками

(українська народна мелодія в обробці Я. Степового)

Мета: перевірити вміння дітей передавати характер танцю рухами (танцювальний біг, каблучок, притупи, розведення рук, змахування хусточкою, разом із дорослими кружляння в колі).

Обладнання: різноколірні хусточки (за кількістю дітей).

Методика проведення гри. Педагог пропонує дітям (гру проводять з невеликою кількістю дітей) взяти в руки хусточки. Потім педагог змахує хусточкою і співом кличе дітей стати в коло:

Усі в коло скоріш біжіть,

Хусточки ви покажіть.

Хусточками помахаємо,

Потанцюємо, заспіваємо.

Вихователь під музику показує танцювальні рухи, а діти повторюють.

 

                                      СЕРЕДНІЙ ДОШКІЛЬНИЙ  ВІК

 

Гра « Пісня – танок – гра»

Мета: виявити знання дітей про основні жанри музики, здатність розрізняти пісню, танок, марш.

Обладнання: для кожної дитини картка з картону (21*7 см) поділена на 3 квадрати. На першому – зображені діти, що співають, на другому – танцюють, на третьому – крокують з барабаном. Декілька кружечків.

Методика проведення гри. Діти слухають п’єси різні за жанром.Визначають жанр та закривають кружечками відповідне забарвлення.

 

Гра « Знайди, з якого віконця лунає музика»

Мета: визначити рівень знань дітей про різний характер музики (весела, сумна), вміння визначати темп (швидка чи повільна) та динаміку (голосна чи тиха) музика.

Обладнання: Площинний будиночок (20*30), який має шість віконець. У верхніх двох віконцях намальовані сонечко та хмаринка, що умовно відповідає різному характерові музики (весела та сумна); у середніх двох віконцях – дитина біжить та йде (темп музики: швидка чи повільна); у нижніх – великий дзвіночок та маленький дзвіночок (динаміка музики: голосна чи тиха).

Музичний репертуар: «Мелодія» В. Косенка, «Марш» О.Гречанінова, «Козачок» Т. Шутенко, «Котик захворів», «Котик видужав» О. Гречанінова тощо.

Методика проведення гри. Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та знайти, з якого віконця може лунати музика, а потім розказати про музику.

 

Гра « Метелики»

Мета: виявити знання дітей про структуру музичного твору, вміти виділяти вступ та закінчення музичного твору, визначати, скільки частин має твір (1 чи 2).

Обладнання: картка (20*30), на якій зображена галявина з квітами; площинні метелики.

Методика проведення гри. Діти слухають музичний твір, визначають, скільки в ньому частин (1 або 2) за допомогою метеликів.

Скільки частин має музичний твір, скільки прилітає на галявину метеликів.

 

Гра «Сходинки»

Мета: визначити вміння дітей розрізняти висоту звуку та напрямок руху мелодій (вгору, униз).

Обладнання: об’ємні сходинки з пластинок від металофону та іграшка (зайчик, лялька, тощо). Або дві картки (10*10 см), на яких зображені сходинки та лялька, яка крокує вгору або вниз.

Методика проведення гри. Діти слухають мелодію та визначають напрямок руху мелодії.

 

Гра «Кого зустрів Колобок?»

Мета: визначити вміння дітей визначати регістр звучання музичної фрази (високий, середній, низький).

Обладнання: площинний ліс; дерева, кущі, стежка; площинні зображення звірят та Колобка.

Методика проведення гри. Діти пригадують казку «Колобок», усіх персонажів, що зустрілися Колобкові у лісі. Педагог пропонує дітям пофантазувати, кого ще міг зустріти Колобок. Кожна п’єса звучить в різному регістрі та у послідовності (муз. Г. Левкодимова):

«Зайчик» – у високому; «Горобчик»  – у високому; «Лисиця» – у середньому; «Білочка» – у середньому; «Ведмідь» – у низькому; «Вовк» – у низькому.

 

Гра «Пісенний годинник»

Мета: перевірити рівень розвитку музичної пам’яті (правильно впізнавати пісню за вступом або фрагментом мелодії).

Обладнання: годинник (діаметром 25 – 30 см), по краях якого закріплюють картинки, із зображенням персонажів, явищ, предметів на тему знайомих дітям пісень.

Методика проведення гри. Педагог пропонує дитині прослухати вступ або фрагмент мелодії знайомої пісні, назвати її або сказати, про що або кого пісенька, а потім на пісенному годиннику стрілочкою вказати на відповідну картинку.

 

Гра «Хто у гості прийшов?»

Мета: перевірити вміння дітей співати знайомі пісні у діапазоні «ре–сі» з музичним супроводом та без нього; виявити рівень вокальних навичок – співати без напруження, протяжно, виразно та правильно вимовляти слова, передавати у співах мелодію пісні.

Обладнання: іграшки, які відповідають музичному образові (наприклад, іграшка зайчик для виконання української народної пісні «Зайчику» ).

Методика проведення гри. Педагог запрошує дітей подивитися, хто до них у гості прийшов. Коли діти вітаються із гостем – звучить мелодія пісеньки, яку діти будуть потім співати. Педагог пропонує дитині проспівати знайому пісню або проспівку за музичними фразами, із супроводом, а потім без нього.

 

Гра «Бубон та барабан»

Мета: Виявити вміння дітей розпізнавати тембр музичних інструментів та змінювати виражальні рухи відповідно до зміни темпу.

Обладнання: барабан, бубон.

Методика проведення гри. Під тихий звук барабану діти вільно крокують по залі, звук посилюється діти перешиковуються та крокують один за одним; під звук бубна легенько біжать по залі один за одним по колу, на прискорення темпу звучання бубна – біжать по колу в швидкому темпі.

 

Гра «Котилася торба»

Мета: перевірити вміння дітей виконувати танцювальні рухи: ставити ногу на п’ятку, носок вперед, напівсторону; притупувати однією ногою або тупотіти двома; виконувати напівприсідання; плавно піднімати руки в гору, в сторони, вгору; кружляти в парах, додержуючи правильну поставу; робити «вертушки» парами.

Обладнання: невелика яскрава торбинка, в якій знаходяться картинки із зображенням танцювальних рухів.

Методика проведення гри. 6 – 8 дітей стоять по колу та передають торбинку зі словами:

Котилася торба

З високого горба.

Кому торба попаде,

Той таночок заведе.

Дитина, у якої залишилася торбина, дістає із неї картинку, виходить у середину кола, показує її музичному керівникові та дітям. Коли починає звучати музика, дитина виконує відповідні танцювальні рухи. Якщо на картинці намальована пара дітей, то дитина у якої опинилася торбинка, сама обирає собі пару та під знайому мелодію відтворюють кружляння або «вертушку» в парі.

 

 

Гра «Упізнай, хто це?»

Мета: перевірити здатність дітей створювати музично – ігрові образи.

Обладнання: картки із зображенням різних казкових героїв.

Методика проведення гри. 6 – 8 дітей стоять по колу. Педагог пропонує одній дитині взяти картку із зображенням казкових героїв, показати її музичному керівникові, інші діти картку не бачать.

Музичний керівник добирає мелодію відповідно до характеру персонажа з народної, класичної або сучасної музики, програє її. Дитина спочатку рухами передає ігровий образ так, щоб інші діти могли впізнати героя, який був зображений на картинці, а потім придумує під музику танок для героя. Вправу виконують всі діти по черзі.

 

Гра «Звірята танцюють»

Мета: визначити вміння дітей передавати у рухах пропонований образ.

Обладнання: шапочка Зайчика, Лисички, Пташки, Ведмедика, Котика, віночок, ковпачок тощо.

Методика проведення гри. 6 – 8 дітей стоять по колу, слухають музичний твір. Діти по черзі виконують завдання: знайти атрибут до музичного образу та в рухах передати характер пропонованого персонажа.

 

Гра «Відгадай, на чому граю»

Мета: виявити здібності дітей у розрізнянні на слух за тембром звучання інструментів (цимбали, металофон, ксилофон, бубон, барабан, трикутник, маракас, ложки).

Обладнання: магнітофон, аудіо запис звучання музичних інструментів.

Методика проведення гри. Педагог за ширмою грає на інструменті, після програвання дитина називає, на якому інструменті грав дорослий.

Потім педагог включає запис звучання різних інструментів, а дитині необхідно відгадати, на якому музичному інструменті грає музикант.

 

                                       СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК

 

Гра «Музичний годинник»

Мета: виявити знання дітей про жанри музики (пісня, пісня – колисанка, танок, марш); рівень музичної пам’яті (впізнання знайомих творів за мелодією).

Обладнання: «годинник» квадратної форми з однією стрілкою. По периметру годинника розташовані прозорі кишені, у які вкладають картинки із зображеннями – символами різних жанрів музики.

Методика проведення гри. Лунає музика. Дитина згадує, як називається цей музичний твір, потім визначає, який це твір за жанром, та повертає стрілку до відповідної картинки.

 

Гра «Чарівна музична квіточка»

Мета: перевірити вміння дітей визначити характер, темп та динаміку музичного твору, використовувати в мовленні музичні терміни.

Обладнання: квітка із прозорими кишенями на пелюстках, у які вкладають предметні картки із зображеннями сонечка, хмарки, дощу, маленьких та великих дзвоників, метелика, літака, ракети тощо.

Методика проведення гри. Музичний керівник пропонує дитині уважно прослухати музику та знайти картинку, яка відповідає характеру музики. Дитина, прослухавши музику, вибирає картинку, вкладає в кишеню на пелюстці чарівної квіточки та розповідає про характер та засоби виразності музичного твору.

 

Гра «Різноколірні кубики»

Мета: виявити знання дітей про структуру музичного твору, вміння виділяти вступ та закінчення твору, визначати, скільки частин має твір (2 чи 3).

Обладнання: 8 кубиків; чотири сторони кожного кубика розфарбовані в різні кольори (червоний, синій, жовтий, зелений) для позначення різних структурних частин музичного твору . На дві сторони кубика наносять значки: прямокутник, який позначає музичний вступ, кружечок – закінчення.

Методика проведення гри.

1 етап. Педагог виконує п’єсу, яка містить три частини, де перша та третя повторюються, а друга – контрастна за характером. При повторному виконанні п’єси дитині необхідно викласти кубики так, щоб верхні сторони першого та третього кубика були однакові за кольором, а в другого – інша.

2 етап. Педагог виконує п’єсу. Якщо п’єса має вступ, то спочатку дитині необхідно викласти кубик, на верхній стороні якого є прямокутник, потім викласти стільки кубиків скільки частин має п’єса. Якщо є музичне закінчення, то останнім треба покласти кубик, на верхній стороні якого є кружечок.

 

Гра «Чия хатка?»

Мета: виявити вміння дітей розрізняти контрастні звучання та відтворювати їх.

Обладнання: великий, середній та маленький дзвіночок.

Методика проведення гри. Педагог пропонує дитині показати, як нявкає кіт (низький звук), кицька (дещо вищий звук) чи кошенята (високий звук). Запитує в дітей, хто може нявкати – кіт, кицька або кошеня, коли звучить великий дзвіночок, середній та маленький.

Діти присідають за стільчиками – «хатками», які розставлені по колу на великій відстані один від одного. Педагог каже:

Куди ж наш Микола (наша Оленка) піде?

Туди, де муркоче кіт,

Або туди, де співає кішка,

А може, туди, де спросоння,

Солодко нявчить кошеня?

Дитина, яку назвав педагог, проходить уздовж стільців, стукає по одному із них і питає: «Хто в хатинці живе?» У цей час педагог дзвонить у дзвіночок, а той, хто сидить за стільцем, «нявкає», відтворюючи, залежно від висоти звучання дзвіночка, голос кота, кішки або кошеняти. Ведучий з’ясовує, чи правильно дитина відтворила звук та займає «хатку».

 

Вправа «Спів по фразах»

Мета: перевірити якість виконання дітьми знайомих пісень, уміння правильно впізнавати пісню та інтонаційно правильно передавати у співах її мелодію.

Методика проведення вправи.

1 етап. Педагог пропонує дитині прослухати по черзі декілька знайомих мелодій пісень. Дитині необхідно згадати назву твору або якусь фразу із пісні.

2 етап. Педагог пропонує дитині проспівати знайому пісню за музичними фразами, виявляючи особливості вокальних навичок співати виразно, без напруження, плавно, легким звуком, чітко артикулюючи слова.

 

Гра « Музична драбинка»

Мета: визначити вміння дітей сприймати та розрізняти послідовність у трьох, чотирьох, п’яти ступенях ладу.

Обладнання: два комплекти карток. Один комплект із сходинками, другий – із кольоровими кружечками.

Комплект із сходинками:

На 1 картці намальовані три сходинки вгору;

На 2 – три сходинки вниз;

На 3 – чотири сходинки вгору;

На 4 – чотири сходинки вниз;

На 5 – п’ять сходинок вгору;

На 6 – п’ять сходинок вниз.

Комплект із кольоровими кружечками:

1 картка – три кружечки одного кольору, які розташовані зліва направо по косій вгору;

2 – три кружечки, які розташовані вниз по косій.

Аналогічно виготовлені картки із чотирма, п’ятьма кружечками.

Методика проведення гри. Картки зі сходинками роздають дітям. Картки із кружечками у педагога. Він показує дітям по черзі картки із кружечками, діти знаходять, у кого картка з відповідними сходинками, та співають послідовно відповідні звуки. Послідовність звуків можна також програвати на металофоні.

 

Вправа «Веселий концерт»

Мета: перевірити вміння дітей співати в ансамблі: разом з усіма починати і закінчувати пісню, співати помірно – голосно й тихо та в різних темпах.

Методика проведення вправи. Педагог пропонує невеликій групі дітей виконати знайому пісню із супроводом чи без нього.

 

Гра «Гра – опера»

(«Весела (сумна) опера»)

Мета: перевірити здібності дітей щодо вокальної імпровізації, звуконаслідування.

Методика проведення гри. Музичний керівник співає запитання, дитина повинна проспівати відповідь, або педагог співає початок музичної фрази, а дитина повинна придумати її закінчення, проспівати як пташка, як тваринка, як машина тощо.

 

Гра «Музичні кола»

Мета: виявити рівень розвитку ритмічного слуху, вміння відтворювати ритмічний малюнок різними засобами.

Обладнання: різноколірні круги (круг, поділений навпіл; круг поділений на три рівні частини; круг поділений навпіл, одна з половин поділена на дві рівні частини; круг поділений навпіл, одна з половин поділена на три рівні частини).

Методика проведення гри. Педагог показує дітям один із кругів. Відповідно до малюнка діти повинні поплескати, проспівати чи протупати відповідний ритм. Наприклад, якщо на малюнку три рівних частини, треба зробити три рівні за довжиною оплески.

 

Вправа «Штрихи в музиці»

Мета: перевірити вміння дітей виконувати основні види рухів, змінювати рухи зі зміною музичного супроводу.

Методика проведення вправи. Діти рухаються по колу під музику. Під час «легато» – йдуть по колу, під час «стакато» – роблять підскоки на двох ногах із просуванням вперед. Під час зміни темпу змінюється характер руху. Із прискоренням діти переходять на біг, з уповільненням – йдуть приставним кроком уперед. Музичний супровід і відповідні до нього рухи можна змінювати.

 

Гра «Упізнай, хто це?»

Мета: перевірити здатність дітей створювати музично – ігрові образи.

Обладнання: картки із зображенням різних казкових героїв.

Методика проведення гри. Дитина бере картку із зображенням, показує музичному керівникові. Він добирає мелодію відповідно до характеру персонажа з народної, класичної або сучасної музики, програє її. Дитина спочатку рухами передає ігровий образ так, щоб інші діти могли впізнати героя, який був зображений на картинці, а потім придумує під музику танок для героя.

 

Гра « Відгадай, на чому граю»

Мета: виявити здібності дітей у розрізнянні на слух за тембром звучання музичні інструменти (цимбали, фортепіано, скрипка, флейта, сопілка ).

Обладнання: магнітофон, аудіо запис звучання музичних інструментів, картки із зображенням музичних інструментів.

Методика проведення гри. Педагог по черзі включає запис звучання різних інструментів, а дитині необхідно відгадати, на якому музичному інструменті грає музикант.

 

Вправа « Спробуй повтори»

Мета: виявити рівень володіння дітьми прийомами гри на дитячих музичних інструментах (правильно витрачати дихання, граючи на тріолах, дудочках; знаходити зручну аплікатуру, гаючи на клавішних; приглушувати звучання тарілок, трикутників; правильно тримати руки, граючи на бубні, барабані, струшуючи маракасами, кастаньєтами), вміння добирати на слух ритмічний малюнок добре знайомих пісень.

Обладнання: дитячі музичні інструменти (металофон, трикутник, цитри, барабан, бубон, тріола, дудочка, маракаси, кастаньєти), лялька.

Методика проведення гри. Дитині пропонують навчити ляльку грати на дитячих музичних інструментах (цитра, металофон, дудочка тощо). Під час «навчання» ляльки дитина показує свої навички гри на музичних інструментах.

 

Вправа « Оркестр»

Мета: виявити рівень умінь дітей грати в ансамблі, слухати один одного та музичний супровід дорослого.

Методика проведення вправи. Дітей об’єднують у групи. Одна із груп виконує невеличку п’єсу в оркестрі для інших дітей. Інші групи намагаються повторити цю п’єсу в своїй групі.

 

 


1
2