Трудове навчання

                             

     Трудове навчання є одним з важливих напрямків навчально – виховної роботи в Ярошівській гімназії. Велику увагу цьому приділяє вчитель трудового навчання Часник Микола Павлович.

Трудове виховання покликане забезпечити вирішення таких завдань:

психологічна підготовка особистості до праці (усвідомлення соціальної значущості праці, формування прагнення сумлінно і відповідально працювати, дбайливо ста витися до результатів праці тощо);
практична підготовка до праці (озброєння вихованців необхідними знаннями, вироблення у них умінь і навичок трудової діяльності, виховання основ трудової культури);
підготовка до свідомого вибору професії.

      Творча праця є мірою соці­альної значущості й змісту жит­тя кожної людини. Тільки на за­няттях з трудового навчання уч­ні мають змогу втілювати на практиці свої задуми у вигляді конкретних соціально корисних виробів.

 

    Тому, головним питанням, над яким працює вчитель трудового навчання,  є розвиток творчої активності учнів як на уроках трудового навчання, так і під час різноманітної гурткової роботи.

     Викладання трудового навчання здійснюється на базі шкільної майстерні. Кабінет трудового навчання достатньо забезпечений навчальними посібниками, демонстраційним, роздатковим матеріалом.

           

     Дидактичний та тестовий матеріал  погрупований за темами і зберігається у папках. Інструмент для практичних робіт знаходиться у спеціальних шкафах для кожного учня по класах під номерами.

        

     Завдання практичних занять у шкільній навчальній майстер­ні підбираються так, щоб прище­пити учням любов до фізичної праці, збудити творчу думку, роз­вивати технічне мислення і кон­структорські здібності, навчити раціонального використання ма­теріалів, обладнання та інстру­ментів, оскільки дуже важливо, щоб кожен учень відчував себе не просто виконавцем роботи, а її творцем. Тоді праця буде цікавою, а той, хто її виконує, одержуватиме моральне задоволення не лише від результату, а і від самого трудо­вого процесу.

 

   Диференціації навчально-виховного процесу сприяє дидактичний, роздатковий матеріал, який дозволяє організувати самостійну, творчу роботу  учнів при забезпеченні різного обсягу допомоги вчителя.  Щоб викликати інтерес до уроку, необхідно постійно включати в урок ігро­ві моменти, оскільки вони не тільки викликають зацікавленість, але й зніма­ють скутість, викликають позитивні емоції, сприяють кращому за­пам'ятовуванню матеріалу. Дитину втомлює пасивність, а праця, яка пов'язана із позитивними емоціями, сприяє гарному засвоєнню та закріпленню знань.

 

 

   Особлива увага приділяється роботі з обдарованими дітьми. З цією метою на уроках трудового навчання  постійно застосовується методика проблемного навчання, при якій створюються різноманітні умови для творчих пошуків учнів, що стимулює інтелектуальний розвиток, сприяє соціалізації особистості, формує пізнавальні інтереси.

Щодо особливостей трудового виховання можна сказати наступне, що воно відбувається в сукупності з іншими видами виховання.

    Наприклад, кожного року ми проводимо різноманітні екскурсії у ліс, по саджанці на галявину, у тракторну бригаду тощо. Під час таких екскурсій поряд з трудовим вихованням відбувається естетичне, екологічне виховання, виховання культури праці.

            

   Як підсумок клопіткої праці учнів протягом весняно-осіннього періоду, на шкільних ділянках, у жовтні у нашій школі проводиться «Свято урожаю». Це загальношкільне свято, адже всі учні, і молодші, і старші доклали чимало зусиль, щоб одержати хороший врожай різноманітних сільськогосподарських культур, якими вони будуть харчуватися в шкільній їдальні. Сприянню заохочення учнів до праці стимулюють і матеріальні винагороди, які отримують ті учні, які найбільш відповідально поставились до доручень і завдань.

  

    В школі проводяться тематичні тижні, виховні години, свята, виставки технічної творчості, що розвивають трудові навички дітей і спонукають до працелюбності.

 

  Отже, трудове виховання в Ярошівській гімназії спрямоване на формування творчої працелюбності особистості, виховання цивілізованого господаря, свідомого ставлення до праці як вищої цінності людини і суспільства, готовності до життєдіяльності і праці в умовах ринкових відносин, формування в учнів розуміння загальних основ сучасного виробництва, вміння включатись у виробничі відносини, виховання дисциплінованості, організованості, бережливого ставлення до суспільної і приватної власності, природних багатств.

                                

   У процесі трудової діяльно­сті, коли діти залучаються до гру­пових форм праці, виховуються такі необхідні в плані соціальної адаптації молодої людини риси, як колективізм, доброзичливість, увага, взаємодопомога. При цьо­му кожен учень яскравіше вияв­ляє себе, має змогу порівняти ре­зультати своєї діяльності з інши­ми, оцінити свої можливості і поставити перед собою відповід­ні завдання. Тому трудове на­вчання є унікальним, вкрай необхідним шкільним предметом, без якого неможливе повноцін­не становлення і розвиток осо­бистості, самопізнання і само­ствердження дитини.

        

           

    Збудити закладений в кожній дитині творчий початок, навчити трудитися, допомогти зрозуміти і знайти себе, зробити перші кроки в творчості для радісного і щасливого життя — до цього і прагнемо ми в міру своїх сил і здібностей, організовуючи наші уроки. Звичайно, цю задачу не під силу вирішити одному педагогу. Але якщо кожний з нас поставить перед собою  таку мету і прагнутиме досягти  її, виграють, кінець кінцем, наші діти.