1 клас НУШ

 

                «Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів»

 

                                                 Може, маленька дитина повторює те,                                                 що було вже зроблено, створено іншими людьми,                                                 але якщо це діяння – плід її власних зусиль, -                                                 вона творець; її розумова діяльність – творчість.                                                                                                       В.О.Сухомлинський

 

    Сучасне інформаційне суспільство — це період високих технологій, що потребує від освіти формування компетентної та активної особистості. Поступове впровадження гуманістичної парадигми освітнього процесу веде до певної зміни ролі й функцій вчителя, зростання його самостійності на етапі прогнозування, конструювання й організації, що приводить відповідно до підвищення відповідальності за результати своєї праці. Саме на досягнення кінцевого результату — розвитку творчої особистості через призму формування життєво необхідних компетентностей — націлена сучасна модель освіти. Життєвий досвід дитини — вирішальний фактор формування особистості, а вся система навчання і виховання повинна допомогти їй виявити у собі і розвинути те, що їй органічно притаманне. Нові вимоги ставлять за практично значущу мету діяльності вчителя не управління процесом засвоєння учнями знань, а педагогічний супровід формування компетентної особистості.

   Сьогодні у теорії і практиці навчання мови в початкових класах особливо гостро стоять проблеми розвитку зв’язного мовлення, творчих та інтелектуальних здібностей учнів. Виховання особистості  мислячої, самостійної, творчої — соціальне замовлення інформаційного суспільства. Уміння працювати з інформацією упродовж життя: здобувати її, переробляти, застосовувати для індивідуального розвитку і самовдосконалення, передавати і в результаті — уміння спілкуватися повинно стати невід’ємною рисою життя людей ХХІ століття, а «Розвиток мовлення має набути статусу провідного принципу навчання рідної мови», — зазначається у Державному стандарті початкової загальної освіти.

 

   Впровадження нових освітніх технологій особистісно зорієнтованого навчання на уроках, на мою думку, — це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів. Однією з інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє розвитку творчих та інтелектуальних здібностей учнів , є технологія формування та розвитку критичного мислення.

   Початкова школа – казковий палац дитинства, в якому вчитель має бути певною мірою дитиною. Тільки тоді діти впустять його у свій світ, де яскраве, виразне життя, гра почуттів, емоцій. Уміння бачити та відчувати світ дитинства з його складною емоційною гармонією, уміння утвердити в дитині почуття власної гідності, засвітити вогник радості у дитячих очах – це справжня майстерність. У руки такого педагога батьки спокійно віддадуть свою найбільшу втіху.

   Проблема розвитку творчості і творчих здібностей учнів хвилювала в різні часи не тільки відомих педагогів, але й дослідників, мислителів, філософів, науковців. Якщо говорити про творчість дитини, слід наголосити, що учні найчастіше не створюють щось зовсім нове, але створення, відкриття суб’єктивно нового для дитини вже є проявом творчості. Творчість є одним із засобів підвищення емоційного тонусу особистості, закріплення комплексу емоційно-вольової регуляції, а головне – актуалізації позитивної гами переживань, яка супроводжує ефективну працю, переживання радості від зробленого, досягнутого, почуття впевненості у своїх силах, у своєму творчому потенціалі і творчих здібностях.

   Завданням сучасної освіти є формування творчої особистості, яка вміє творчо мислити, в нестандартних ситуаціях завжди знайде вихід, і такій людині буде легше адаптуватися в житті.

   Розвиток творчих здібностей школярів — одна з найактуальніших проблем. Це закономірно, бо, розвиваючи нахили й задатки дітей, ми виховуємо їх здатними до критичного аналізу й об’єктивного оцінювання різних явищ і фактів, до творчих пошуків і надбань, до оригінального розв’язання проблем, тобто формуємо повноцінну, інтелектуально розвинену й духовно багату особистість.

   Я. А. Коменський писав: «Формування творчої людини треба починати у весну життя, тобто в дитинстві, бо дитинство зображає собою весну, юність – літо, змужнілий вік – осінь і старість – зиму.»

   Лише творча особистість спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу із складних нестандартних ситуацій.

   Найголовнішим завданням для себе вважаю навчити дітей мислити самостійно і творчо, зробити все, щоб дитячий талант розквітав з перших шкільних років. Щоб учні не тільки засвоювали певну суму знань, а вміли ці знання застосувати практично і проходили школу громадянськості, щоб кращі риси людської душі були притаманні їм протягом усього життя.

   Підвищуючи свій професіоналізм, намагаюся орієнтуватися в широкому спектрі сучасних інноваційних проектів, ідей, напрямків, використовувати найефективніші освітні технології, які гарантують реалізацію творчих здібностей, зв’язного мовлення, розвивають логічне мислення та пізнавальні інтереси школярів.

   Кожен урок для мене – це урок–відкриття. Спонукаю учнів до відвертих думок, диспутів. Кожна смілива думка – це невеличка перемога, в якій я вбачаю сенс своєї роботи. А якщо на уроці немає байдужих – це головне.

   Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе, реалізуватися. Хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого - фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи.

   Давня мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиріччя – посади дерево, якщо на віки – навчай дітей».

 

   Працюючи над розвитку творчих здібностей учнів, розвитком критичного мислення я ставлю перед собою такі завдання:

-забезпечити розвиток творчої особистості;

-збагатити інтелектуальний потенціал кожної дитини;

-розвивати позитивні нахили, здібності, творче мислення, потреби і вміння самовдосконалення;

-виховувати бажання працювати колективно і самостійно, вміння доводити розпочату роботу до кінця, отримувати задоволення від своєї роботи;

-запалити в дитячому серці вогник допитливості;

-збагачувати знання школярів про природу, суспільне життя, трудову діяльність людей;

- розвивати різні види пам'яті;

- розвивати уяву і фантазію;

- розвивати увагу, спостережливість;

- формувати мовленнєві вміння, комунікативно – творчі здібності;

- пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним;

- навчити працювати з навчальною і дитячою книгою;

- виховувати національну самосвідомість, духовність.

   За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність. Для розвитку творчих здібностей , пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей в своїй роботі використовую різноманітні ігри – навчальні, розвивальні, пізнавальні, інтелектуальні, нестандартні, творчі.

           

   Застосування творчих ігор залучає учнів не тільки відтворювати набуті знання, вміння й навички, але й сприяє головним чином розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей та формує компетентності учнів.

   Ці ігри мають велике значення для розвитку мовлення і мислення учнів, активізують та збагачують їх словниковий запас, прищеплюють інтерес до навчання.

   Для забезпечення розвитку творчих здібностей учнів початкових класів використовую в навчанні інтерактивні технології, завдяки яким учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з товаришами, поважати їхню думку, критично мислити, приймати продумані рішення.

 

          

   У ході роботи використовую як групові, так й індивідуальні форми роботи.

   Групові завдання спонукають учнів до пошукової діяльності, використання додаткової літератури, довідників. Для того, щоб за певною темою підготувати презентацію або ж дібрати до неї ілюстративний чи текстовий матеріал, продумати дизайн тощо, учні звертаються до багатьох джерел, відбирають ту інформацію, що стосується конкретної теми, естетично оформлюють свої роботи. Найчастіше використовую такі інтерактивні технології: «Мозковий штурм», «Коло ідей», «Акваріум», «Мікрофон», «Навчаючи-вчуся», «Карусель», а також елементи технології критичного мислення: «Крісло автора», «Опиши (намалюй) навпаки», метод «Думай інакше», таблиці-тренажери, ігри «Утвори слово». На уроках читання, української мови часто використовую «Сенкан», «Гронування», «Діаграму Вена», «Незакінчені речення».

 

 

              

   На уроках української мови та читання я використовую такі види робіт, які сприяють розвитку творчих здібностей:

- словесні творчі завдання на добір рими,

- складання початку чи закінчення вірша;

- складання казки за малюнком;

- створення ілюстрацій до прочитаних творів, віршів, казок;

- створення продовження казки, оповідання;

- словесне малювання;

- творчі списування текстів;

- вилучення зайвого;

- скоромовки.

   Прекрасним засобом розвитку творчих здібностей учнів є проведення різних видів нестандартних форм уроків (уроки-подорожі, уроки-презентації, уроки-заочні екскурсії, уроки-дослідження).

   Ще мої учні дуже люблять уроки образотворчого мистецтва і трудового навчання, музичного мистецтва, бо на них можна проявити усю свою творчість, уяву і фантазію. Беруть участь у шкільних та позашкільних конкурсах малюнків і творчих робіт («Осінь щедра, осінь золота», «Зустрічаймо весну», «Новорічний карнавал», «Здоровим бути – модно», «Моя країна Україна», «Права дітей» та ін.).

 

 

 

 


10 ключових компетентностей Нової української школи:

 

1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

 

2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.

 

3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

 

4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.

 

5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

 

6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

 

7. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

 

8. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.

 

9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

 

10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

 

 

35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ

 

   https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/   


 

 


1
2